ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲအေပၚ ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္း
နိဒါန္း (သုိ႔မဟုတ္) ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ျမန္မာျပည္သူတုိ႔အား စိန္ေခၚမႈစတင္ျခင္း
သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၉) ရက္ေန႔တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီမွ အတြင္းေရးမွဴး (၁) ဒုတိယဗုိလ္ခ်ဳပ္ ႀကီး သီဟသူရတင္ေအာင္ျမင့္ဦး လက္မွတ္ေရးထုိး၍ ၁/၂၀၀၈ ႏွင့္ ၂/၂၀၀၈ ဥပေဒကဲ့သုိ႔အာဏာတည္ေသာ အမိန္႔ေၾကညာခ်က္မ်ားအား ထုတ္ျပန္ ခဲ့ပါသည္။ ၁/၂၀၀၈ သည္ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈ ေမလအတြင္း ၎တုိ႔၏ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ (မူၾကမ္း) အား အတည္ျပဳႏုိင္ရန္အတြက္ ျပည္လုံးကကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပမည္ဟူေသာေၾကညာခ်က္ျဖစ္ၿပီး၊ ၂/၂၀၀၈ သည္ သကၠရာဇ္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ၎ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒအရ အေထြ ေထြေ႐ြးေကာက္ပြဲက်င္းပမည္ဟူေသာ ေၾကညာခ်က္ျဖစ္ေပသည္။
ယင္းေၾကညာခ်က္မ်ားထုတ္ျပန္သည့္အခ်ိန္သည္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ုိင္းႏွင့္ ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား လည္းေကာင္း ျမန္မာျပည္သူမ်ားမွလည္းေကာင္း တုိင္းျပည္အတြင္း အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးျဖစ္စဥ္ ပီပီျပင္ျပင္ေပၚထြန္းလာေစေရးအတြက္ ၀ုိင္း၀န္းေတာင္းဆုိေနေသာကာလျဖစ္သည္။ ထုိ႔အျပင္ လူထုေခါင္းေဆာင္ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေကာင္စီ၏ ကုိယ္စားလွယ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ၾကည္တုိ႔၏ ကနဦးေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွတဆင့္ ရလဒ္ေကာင္းမ်ားထြက္ေပၚလာႏုိင္ေစေရး ၀ုိင္း၀န္း ႀကိဳးပမ္းေနေသာကာလလည္းျဖစ္ေပသည္။ ထုိအေျခအေနမ်ဳိးတြင္ ယင္းေၾကညာခ်က္ ႏွစ္ရပ္အားထုတ္ျပန္လုိက္ျခင္းသည္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအပါ အ၀င္ ႏုိင္ငံတကာအသုိင္းအ၀ုိင္းအား လစ္လ်ဴ႐ႈလုိက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္သူတုိ႔၏ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အားလည္း ႐ုိက္ခ်ဳိးလုိက္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္း ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ားအား ႏုိင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာႏုိင္ေသာနည္းလမ္းမ်ား ပိတ္ဆုိ႔ခဲ့ရ သည္။
၁/၂၀၀၈ ႏွင့္ ၂/၂၀၀၈ အမိန္႔ေၾကညာခ်က္မ်ား၏ သေဘာသဘာ၀
ယင္းေၾကညာခ်က္မ်ား ေၾကညာသည့္အခ်ိန္ (ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပမည္ဟူေသာေၾကညာသည့္အခ်ိန္) ႏွင့္ ဆႏၵခံယူ ပြဲက်င္းပမည့္အခ်ိန္သည္ (၃) လ ေက်ာ္ခန္႔သာကြာျခားၿပီး ယင္းေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္သည့္အခ်ိန္တြင္ ၎တုိ႔၏ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံမူၾကမ္းၿပီးဆုံး ျခင္းမရွိေသးေခ်။ ယင္းေၾကညာ ခ်က္ ထုတ္ျပန္ၿပီး (၁၀) ရက္ခန္႔အၾကာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁၉) ရက္ေန႔တြင္မွ အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္မွ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲၿပီးစီးေၾကာင္းေၾကညာသည္။ မတ္လ ေနာက္ဆုံးပတ္တြင္ ယင္းအေျခခံဥပေဒစာအုပ္မ်ားအား စာေပဗိမာန္စာအုပ္ဆုိင္မွတဆင့္ ျပည္သူ လူထု အားေရာင္းခ်ခဲ့သည္။ ဧၿပီလ (၉) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပေရးေကာ္မရွင္မွ အမိန္႔ေၾကညာခ်က္ ၄/၂၀၀၈ ျဖင့္ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေမလ (၁၀) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာသည္။ ထုိ႔အျပင္ ၎တုိ႔၏ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံမူၾကမ္း အား ျပည္သူမ်ား ဖတ္႐ႈခြင့္ပင္မရေသးခင္ ၎အေျခခံဥပေဒအရ သကၠရာဇ္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ တြင္ အေထြေထြေ႐ြးေကာက္ပြဲျပဳလုပ္မည္ဟူေသာ ၂/၂၀၀၈ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္းသည္ ျပည္သူမ်ား၏သေဘာထားကုိ အေလးမမူျခင္းျဖစ္ၿပီး နအဖစစ္အုပ္စု၏ သေဘာထားျဖစ္သည့္ ယခုလာ မည့္ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ျပည္သူလူထုမွ မည္သုိ႔ေသာသေဘာထားေပးေစကာမူ အတင္းအဓမၼ ဖြဲ႕စည္းပုံအားအတည္ျပဳမည္ျဖစ္သည္ကုိ ေပၚလြင္ထင္ ရွားေစသည္။
ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ၏ အႏွစ္သာရ ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္း
၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွစ၍ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံတြင္အေျခခံရမည့္ အေျခခံမူမ်ားအား အမ်ဳိးသားညီလာခံတရပ္ေခၚယူ၍ နအဖမွ ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ျပည္သူလူထုမွေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္သည့္ အေ႐ြးခ်ယ္ခံကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ စစ္မွန္သည့္တုိင္းရင္းသားကုိယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္ေရး ဆြဲျခင္းမရွိခဲ့ေပ။ ၎ အေျခခံမူမ်ား၏အႏွစ္သာရမွာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံဆုိသည္မွာလည္း ၎ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အေျခခံမူမ်ားအား ဥပေဒ စကားလုံးမ်ားျဖင့္ ျပန္လည္ေရးဆြဲထားရသည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံသာျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆႏၵခံယူပြဲဆုိသည္မွာ ၎ စစ္အုပ္ခ်ုဳပ္ေရးအား အတည္ျပဳခုိင္းမည့္ ဆႏၵခံယူပြဲသာလွ်င္ ျဖစ္ေပမည္။
ထုိအေျခခံမူမ်ား (သုိ႔မဟုတ္) ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒမူ ၾကမ္း (၂၀၀၈) ကုိ ေလ့လာပါက ေအာက္ပါအႏွစ္သာရမ်ားအား ေတြ႕ရွိရသည္။
၁။ နအဖ၏ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံ၏အျမင့္မားဆံုး အာဏာပိုင္ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္လာမည္ျဖစ္ၿပီး တပ္ မေတာ္ေရးရာကိစၥအားလံုးအား လြတ္လပ္စြာစီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ၊ ဥပေဒျပဳ ေရးအာဏာမ်ားသည္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္အေပၚ လံုး၀သက္ေရာက္ပိုင္ခြင့္မရွိဘဲ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္ကသာ တိုင္းျပည္၏အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာသံုးရပ္လုံးတြင္ စိတ္ႀကိဳက္ခ်ယ္လွယ္ခြင့္ ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ခုလံုးကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဒသတစ္ခုခုကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေရးေပၚအေျခအေနေၾကညာ၍ အာဏာသံုးရပ္စလုံးအားကိုင္တြယ္အုပ္ခ်ဳပ္ပုိင္ခြင့္ လည္း ရွိေပသည္။ အႏွစ္သာရမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၌ အာဏာသိမ္းခြင့္ အခြင့္အာဏာရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
၂။ တိုင္းျပည္၏ ဗဟို၊ ျပည္နယ္၊ ေဒသလႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္မ်ား၌လည္း ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွ အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည္ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ ၂၅ ေနရာကုိ လက္ခံရမည္ျဖစ္ၿပီး တိုင္းျပည္၏ ဥပေဒျပဳအာဏာကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွလႊမ္းမုိးခ်ယ္လွယ္ခြင့္ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္အတြင္း တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ တင္ျပလာသည့္ တပ္မေတာ္အေရးကိစၥမ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္၏ဘ႑ာေငြအသုံး စရိတ္ကုိ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပးရမည္ျဖစ္သည္။
၃။ လႊတ္ေတာ္အတြင္း တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ အဆိုျပဳတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္အရာရွိသည္ ဒုတိယသမတစ္ေယာက္ အေသအခ်ာျဖစ္ လာမည္ျဖစ္ၿပီး သမတအျဖစ္ အေ႐ြးခံရႏုိင္ရန္လည္း အခြင့္အလမ္းမ်ားစြာရွိေနေပသည္။ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကေထာက္ခံသည့္ ပုဂၢိဳလ္မွ သာ ႏိုင္ငံေတာ္သမတ ျဖစ္ခြင့္ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမတသည္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အေပၚ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈမရွိေပ။ တပ္မေတာ္အား စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္ခြင့္လည္း မရွိသည့္အျပင္ ကာကြယ္ေရး၀န္းႀကီး၊ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးႏွင့္ နယ္စပ္ေဒသေရးရာ၀န္ႀကီးစသည့္ အေရးပါေသာ ၀န္ႀကီးဌာန မ်ား၌လည္း ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က အဆုိျပဳတင္သြင္းသူမ်ားကုိသာ ခန္႔အပ္ထားေပမည္။
၄။ ႏိုင္ငံေတာ္သမတသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ အဆင့္ဆင့္ေသာတရားသူႀကီးမ်ားအား ခန္႔အပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသကဲ့သုိ႔ ျဖဳတ္ခ်ပိုင္ခြင့္လည္းရွိသည္။ အဆုိပါ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ တပ္မေတာ္သားမ်ားအေပၚ တရားစီရင္ခြင့္ မရွိေပ။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္သည့္ စစ္ခံု႐ုံးမ်ားကသာ တပ္မေတာ္ သားမ်ားအေပၚ တရားစီရင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္တရားစီရင္ေရးစနစ္တခုလံုး၏ အထက္တြင္သီးျခားတည္ရွိေနၿပီး တရားစီရင္ေရးစနစ္အားလည္း စိတ္ႀကိဳက္ခ်ယ္လွယ္ေနမည္ျဖစ္သည္။
၅။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနျဖင့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ေသာ္လည္း အႏိုင္ရပါတီအေနျဖင့္ အစိုးရဖြဲ႕ခြင့္ မရွိေခ်။ လႊတ္ေတာ္၏ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းကိုသာ ယွဥ္ၿပိဳင္ရမည္ျဖစ္၍ အဆုိပါ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္း၏ ေနရာအမ်ားစုကိုရခဲ့လွ်င္ပင္ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း၏ ေထာက္ခံ မဲမရပါက အမ်ားစုအႏိုင္ရပါတီ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ထုိ႔အျပင္ တပ္မေတာ္ကေထာက္ခံသူသာ သမတအျဖစ္ အေ႐ြးခံရမည္ျဖစ္ၿပီး သမတႏွင့္ ၎၏ အစိုးရအဖြဲ႕တြင္ တာ၀န္ေပးအပ္ျခင္းခံရသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္မ်ားျဖစ္ေနပါက ပါတီတာ၀န္မ်ားမွ အစိုးရသက္တမ္းတေလွ်ာက္ အနားယူၾက ရမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပါတီကိုယ္စားျပဳသမတႏွင့္ ပါတီကိုယ္စားျပဳအစိုးရအဖြဲ႕မ်ား ျဖစ္လာႏိုင္ရန္ အေၾကာင္းမရွိေပ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အေနျဖင့္ လႊတ္ေတာ္၏ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းကိုသာ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခြင့္ရွိ၍ လႊတ္ေတာ္အတြင္းတြင္လည္း ဥပေဒျပဳေရးရာကိစၥမ်ားကိုသာ အကန္႔ အသတ္ျဖင့္ လႈပ္ရွားရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။
၆။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားအတြက္ တန္းတူညီမွ်မႈႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မ်ားလည္း မရႏိုင္ပါ။ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ၂၅ ရာခုိင္းႏႈန္းအား စစ္တပ္မွ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္း၊ ျပည္နယ္၀န္ႀကီ းခ်ဳပ္အား ႏိုင္ငံေတာ္သမတမွ တိုက္႐ုိက္ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕အားလည္း ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ႏိုင္ငံေတာ္သမတ၏ သေဘာတူညီမႈျဖင့္သာ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ျခင္း၊ ျပည္နယ္ အစိုးရ၏ လံုၿခံဳေရးႏွင့္နယ္စပ္ေဒသေရးရာဌာနမ်ား၌ ကာ ကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တာ၀န္ေပးသူမ်ားကိုသာ ခန္႔အပ္ရျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမတက တိုက္႐ုိက္ခန္႔အပ္ေသာ တရားသူႀကီးမ်ားက ျပည္နယ္၏ တရား စီရင္ေရးကိစၥမ်ားအား စီမံခန္႔ခြဲျခင္း စသည့္ ကန္႔သတ္ဥပေဒမ်ားျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားအား လက္ေအာက္ခံတိုင္းရင္းသားမ်ားအျဖစ္ ဖန္တီး ထားေပသည္။
၇။ ထုိဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုဥပေဒအား ျပင္ဆင္ရန္အတြက္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမဲရရန္ လိုအပ္သည္။ လႊတ္ေတာ္အတြင္း စစ္တပ္မွ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းအား ထိမ္းခ်ဳပ္ထားၿပီးျဖစ္ရာ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမဲရရန္ မည္သုိ႔မွ်မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ယင္းဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအား ေနာင္တြင္မွ ျပန္လည္ျပင္ဆင္မည္ဟူေသာ အယူအဆသည္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရာအေၾကာင္းမရွိပါ။
၈။ ရာဇ၀တ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္က်ခံဖူးသူမ်ား ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္ခြင့္မရွိဟူ၍ ကန္႔သတ္ထားသည့္အတြက္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈျဖင့္ အက်ဥ္းေထာင္သုိ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ျပစ္ဒဏ္က်ခံေနရသည့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားအားလံုး ေ႐ြးေကာက္ပြဲ၀င္ခြင့္မရႏိုင္ပါ။ ႏိုင္ငံျခားသားႏွင့္ လက္ထပ္ထားသူ ေ႐ြး ေကာက္ပြဲ ၀င္ခြင့္မရွိဟုျပဌာန္းထားသည့္အတြက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္လည္း ေ႐ြးေကာက္ပြဲ၀င္ခြင့္မရႏိုင္ေပ။ ထုိ႔အျပင္ ယင္းဖြဲ႕စည္းအုပ္ ခ်ဳပ္ပုံအား အတည္ျပဳၿပီးသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ နအဖစစ္အုပ္စုက ေနာက္ေ႐ြးေကာက္ပြဲမလုပ္မီ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အပါအ၀င္ လက္ရွိ တရား၀င္တည္ရွိေနေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအား ဖ်က္သိမ္း၍ ျပန္လည္မွတ္ပုံတင္ရေပမည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ NLD အေနျဖင့္ “အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ ခ်ဳပ္” အမည္ျဖင့္ ျပန္လည္ (သို႔မဟုတ္) ဆက္လက္ရပ္တည္ႏိုင္ရန္ မေသခ်ာေပ။
၉။ ယင္းဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအား အတည္ျပဳၿပီးသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ျမန္မာျပည္သူျပည္သားမ်ားသည္ စစ္တပ္၏ေက်းကၽြန္မ်ားအျဖစ္ ရာသက္ပန္ ေရာက္ရွိသြားရေတာ့ေပမည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္က အခြင့္ထူးခံလူတန္းစားမ်ားအျဖစ္ျဖင့္ တရားဥပေဒ၏အထက္တြင္ တည္ရွိ ေနေပမည္။ ႀကံ့ခုိင္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့့္ စစ္တပ္မွဦးေဆာင္ဖြဲ႕စည္းထားေသာ လူမႈေရးအဖြဲ႕အစည္းအသီးသီးသည္လည္း စစ္အုပ္စု၏လက္ကိုင္တုတ္မ်ား လက္ေ၀ခံမ်ားအျဖစ္ ဆက္လက္တည္ရွိေနၾကမည္ျဖစ္သည္။ သာမန္ျပည္သူမ်ားမွာမူ တတိယတန္းစား ႏိုင္ငံသားမ်ားအျဖစ္ စစ္အုပ္စုႏွင့္ ႀကံ့ခုိင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမ်ား၊ ၎တုိ႔၏ လူမႈေရးအဖြဲ႕အစည္းအသီးသီးမ်ား၊ လက္ေ၀ခံ စီးပြားေရးသမားမ်ား၏ ဖိႏွိပ္ခ်ယ္လွယ္မႈကို ဆက္လက္ခံစားၾကရေပမည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈) သည္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္အား အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္အေျခဥပေဒျဖစ္ၿပီး ျပည္လုံး ကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲဆုိသည္မွာလည္း ၎စစ္အာဏာရွင္စနစ္အား အေျခခံဥပေဒအရအကာအကြယ္ေပးႏုိင္ရန္ ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးအား အဓမၼအ တည္ျပဳခုိင္းမည့္ ဆႏၵခံယူပြဲဆုိလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ေခ်။ ဟစ္တလာ၏ ဆႏၵခံယူပြဲ၊ ၁၉၈၀ ၀န္းက်င္မွ အာဏာရွင္ ပီႏုိေခ်း၏ ဆႏၵခံယူပြဲတုိ႔ႏွင့္ အႏွစ္ သာရအရ မကြဲျပားသည့္ ဖက္ဆစ္တုိ႔၏ ဆႏၵခံယူပြဲပင္ျဖစ္သည္။
ဆႏၵခံယူပြဲနည္းဥပေဒ၏ ခၽြတ္ယြင္းအားနည္းခ်က္မ်ား
ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ဥကၠ႒ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သန္းေ႐ႊလက္မွတ္ေရးထုိး၍ ဥပေဒအမွတ္ ၁/၂၀၀၈ ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပ ေဒမူၾကမ္းအတည္ျပဳေရး ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲဥပေဒကုိ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၂၆) ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့ၿပီး ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) အတည္ျပဳေရး နည္းဥပေဒမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ၏ နည္းဥပေဒ မ်ားအမွတ္ ၁/၂၀၀၈ ကုိ အတြင္းေရးမွဴး (၁) သီဟသူရ တင္ေအာင္ျမင့္ဦးလက္မွတ္ေရးထုိး၍ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၂၈) ရက္ေန႔တြင္ ထပ္မံထုတ္ ျပန္ခဲ့သည္။ ၎ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားအရသည္ပင္လွ်င္ လြတ္လပ္၍တရားမွ်တေသာ ဆႏၵခံယူပြဲတရပ္အျဖစ္ အမ်ားျပည္သူမွလက္ခံ ႏုိင္ရန္ ခက္ခဲလွပါသည္။ ေအာက္ပါအခ်က္အလက္မ်ားအား ဥပမာအျဖစ္ ေလ့လာလွ်င္ ၎ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ား၏ အားနည္းခ်က္မ်ားအား ေပၚလြင္ေစပါသည္။
၁။ ယင္း ဥပေဒ နည္းဥပေဒမ်ားတြင္ ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိသူ ျပည္သူမ်ားအား တားျမစ္ခ်က္ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားသတ္မွတ္ထားၿပီး၊ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူ ပြဲေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲမ်ားမွပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္မူ တာ၀န္ႏွင့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ားကုိ ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း၊ ေစာင့္ထိန္းလိုက္နာရမည့္ က်င့္၀တ္မ်ား ကုိ ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းတုိ႔အတြက္ တားျမစ္ျခင္းႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ား သတ္မွတ္ထားျခင္း လုံး၀မပါရွိေခ်။
၂။ မဲ႐ုံမ်ားပိတ္ၿပီးသည့္အခ်ိန္တြင္ မဲ႐ုံမွဴးႏွင့္ မဲ႐ုံအဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ (၁၀) ဦးထက္မနည္းေသာ ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိသူတုိ႔၏ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ဆႏၵမဲမ်ား အား ေထာက္ခံမဲ၊ ကန္႔ကြက္မဲ၊ ပယ္မဲမ်ား ခြဲျခား၍ ေရတြက္ျခင္းႏွင့္ စာရင္းျပဳစုျခင္းတုိ႔ရွိေသာ္လည္း ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲအတြက္ ဖြဲ႕စည္းထား ေသာ ရပ္/ေက်း/ၿမိဳ႕နယ္/ခ႐ုိင္/ျပည္နယ္/တုိင္း ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲမ်ားသည္ အာဏာပုိင္မ်ားမွ စိတ္ႀကိဳက္ဖြဲ႕စည္းထားေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္ေပ သည္။ ထုိ႕အျပင္ ကန္႔ကြက္မဲ၊ ေထာက္ခံမဲ၊ ပယ္မဲ စာရင္းမ်ားအား စာရင္းခ်ဳပ္သည့္အခ်ိန္၌ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူလူထုမွ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာခြင့္ မရ ရွိႏုိင္ေပ။
၃။ မဲစာရင္းျပဳစုရာတြင္လည္း လိမ္လည္မႈမ်ား မသမာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏုိင္ေပသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ -
(က) မဲစာရင္းအား ရပ္/ေက်းအလိုက္ (ဆႏၵခံယူပြဲေဒသ) ျပဳစုျခင္း - ပုဒ္မ ၁၂
၉၀ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကဲ့သို႔ မဲဆႏၵနယ္သတ္မွတ္ထားမႈ မရွိျခင္း။
အခန္း ၅။ ပုဒ္မ ၁၁ (က)ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၂ အရ အိမ္ေထာင္စုစာရင္း/ ပံုစံ ၁၀ (သန္းေကာင္စာရင္း) အေပၚတြင္ အေျခခံထားမႈမရွိသျဖင့္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူစာရင္းအား ျပဳလြယ္ ေျပာင္းလြယ္ လုပ္ႏိုင္ရန္အခြင့္သာျခင္း။
အခန္း ၅။ ပုဒ္မ ၁၁ (ဂ) အရ ယာယီလာေရာက္ေနထိုင္ေနသူမ်ားအားလည္း လက္ရွိမဲစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းႏိုင္ျခင္းျဖင့္ မဲေပးႏိုင္သူစာရင္းကို စိတ္ႀကိဳက္ ဖန္တီးထားႏိုင္ျခင္း။
ယခုအခါ မဲစာရင္းမ်ားကို ရပ္/ေက်း (ရအဖ) မ်ားက ျပဳစုေနသျဖင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔ လာေရာက္အလုပ္လုပ္ကုိင္ေနသူမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ လိုလားသူျဖစ္ပါက မဲစာရင္းအတြင္းထည့္သြင္းေပးထားၿပီး ဆန္႔က်င္သူျဖစ္ႏိုင္မည္ဆိုပါက ပုဒ္မ ၁၁ (ဃ) (၄) အရ ျပည္ပသို႔ တရားမ၀င္ ေရာက္ရွိေနသူမ်ားအျဖစ္သတ္မွတ္၍ ခ်န္လွပ္ထားႏိုင္ျခင္း။ ထိုသို႔ေဆာင္႐ြက္ပါကလည္း ခ်န္လွပ္ထားခံရသူအေနျဖင့္ လူ၀င္မႈဥပေဒခ်ိဳးေဖါက္ထား သျဖင့္ တစံုတရာ တိုင္ၾကားရန္ မျဖစ္ႏိုင္ျခင္း။
(ခ) ခၽြင္းခ်က္ျဖင့္ မဲေပးခြင့္ရွိသူ အမ်ိဳးအစား (၉) မ်ိဳးသတ္မွတ္၍ သီးသန္႔မဲစာရင္းထားရွိျခင္း
ပုဒ္မ ၁၁ (ခ) အရ သံတမန္ႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ တာ၀န္ျဖင့္ အျခားေဒသေရာက္ စစ္သည္မ်ားႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားေရာက္ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ ပညာေတာ္သင္မ်ားႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ အစိုးရခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ေရာက္ေနသူမ်ား၊ မိမိေဒသမွ အျခားေဒသရွိ တကၠသိုလ္/ေကာလိပ္အသီး သီးမွ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ေဆး႐ုံ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ လူနာမ်ား၊ တာ၀န္ျဖင့္ အျခားေဒသေရာက္၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ အခ်ဳပ္က်မ်ားအား သီးျခား မဲစာရင္းအျဖစ္ ခြဲထားျခင္း။
ပုဒ္မ ၁၂ (ဃ) ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၃ (ခ) အရ အဆိုပါ သီးသန္႔မဲစာရင္းပါသူမ်ားအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ သံမွဴး/တပ္မွဴး/ေက်ာင္းအုပ္/ပါေမာကၡခ်ဳပ္/ဌာနမွဴး စသည္တို႔က မဲရံုမွဴးအျဖစ္ တာ၀န္ယူ မဲေကာက္ခံခြင့္၊ မဲေရတြက္ခြင့္ စေသာ အခြင့္အာဏာမ်ားရွိေနသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ လွ်ိဳ႕၀ွက္မဲေပးျခင္းစနစ္ အား အလြန္အမင္းထိခုိက္ႏုိင္ျခင္း။
၄။ ဆႏၵမဲလက္မွတ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ လိမ္လည္ႏုိင္သည့္အေျခအေနမ်ား
အဓိကအေရးႀကီးသည္မွာ ကန္႔ကြက္မဲမ်ား ပယ္မဲ ျဖစ္သြားႏိုင္သည့္အခ်က္ျဖစ္သည္။ ၉၀ ေ႐ြးေကာက္ပြဲႏွင့္ မတူသည္မွာ မဲဆႏၵရွင္မ်ား (အထူး သျဖင့္ ေက်းလက္ေနျပည္သူ လူဦးေရ၏ ၆၀ ရာႏႈန္းခန္႔) အား စနစ္တက်မဲေပးတတ္ေစရန္ (ပယ္မဲ မျဖစ္ေစရန္) ေဟာေျပာရွင္းလင္း ပညာေပးမႈ မ်ား မရွိျခင္း။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကလည္း လုပ္ပုိင္ခြင့္မရွိျခင္းျဖစ္သည္။ မဲလက္မွတ္ ပံုစံႏွင့္ မဲေပးမႈစနစ္ ႐ႈပ္ေထြးပါက ပယ္မဲမ်ားလာႏုိင္ၿပီး ပံုေသ ေထာက္ခံမဲမ်ား ရာႏႈန္းမ်ားႏိုင္ျခင္း။
၅။ မဲရံုမ်ား
ပုဒ္မ ၂ (ည) အရ မဲေပးမႈကို ရပ္/ေက်းအလိုက္ ဆႏၵခံယူပြဲေဒသမ်ားသတ္မွတ္၍ လုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္သည္။
အခ်ဳိ႕ေသာသတင္းဌာနမ်ား၏အဆုိအရ ရန္ကုန္တိုင္း ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပေရးေကာ္မရွင္က ရန္ကုန္တိုင္းတြင္ မဲ႐ံုေပါင္း(၂၅၀၀)ေက်ာ္ရွိၿပီး မဲေပးပိုင္ ခြင့္ရွိသူ (၁၀၀) မွ (၃၀၀၀) အထိကို မဲ႐ံုတ႐ံုႏႈန္းျဖင့္ လွ်ဳိ႕ဝွက္စြာမဲေပးႏိုင္ရန္ စီစဥ္ထားသည္ဟု ေျပာဆိုသည္။ ရပ္ကြက္/ေက်း႐ြာ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ မ်ားအတြက္ ရည္႐ြယ္ထုတ္ျပန္ထားေသာ ေကာ္မရွင္လက္စြဲစာအုပ္တြင္ လူဦးေရ (၃၀၀၀) လွ်င္ မဲ႐ုံ တစ္႐ုံႏႈန္းဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ လည္း တစ္ႏုိင္ငံလုံးအေနအထားအရ မဲေပးႏုိင္ေသာ မဲဆႏၵရွင္ မည္၍မည္မွ်ရွိသည္ကုိ တရား၀င္မထုတ္ျပန္ေသးေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တစ္ႏုိင္ငံလုံးတြင္ မဲ႐ုံမည္မွ်ရွိမည္ကုိ ခန္႔မွန္းရန္ ခက္ခဲေနပါေသးသည္။
ျမန္မာျပည္အေနအထားအရ အခ်ိဳ႕ေက်း႐ြာအုပ္စုမ်ား (တိုက္နယ္မ်ား) သည္ အခ်ဳိ႕ၿမိဳ႕နယ္မ်ားထက္ နယ္ေျမက်ယ္၀န္းျခင္း၊ လူဦးေရမ်ားျပားျခင္း ရွိသည္။ မဲ႐ုံအေရအတြက္မ်ားလြန္းလွ်င္ လွ်ဳိ႕၀ွက္စနစ္ကို ထိခိုက္ႏုိင္ၿပီး၊ နည္းလြန္းလွ်င္ အခ်ိန္မွီမဲေပးႏိုင္ေရးအတြက္ သြားလာေရးအခက္အခဲတို႔ ေၾကာင့္ ဦးစားေပးခံရသူမ်ားသာ မဲေပးခြင့္ ရႏုိင္ေပမည္။
၆။ ဆႏၵခံယူပြဲကာလ သတ္မွတ္ျခင္း
ပုဒ္မ ၃ (ခ) အရ ဆႏၵခံယူပြဲကို ေကာ္မရွင္က သတ္မွတ္ကာလအတြင္း က်င္းပရမည္။
ပုဒ္မ ၉ (င) အရ ၿမိဳ႕နယ္ေကာ္မရွင္က မဲေပးရမည့္ေန႔ရက္မ်ားကို ေၾကညာမည့္ တာ၀န္ႏွင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိျခင္း။
စသည့္ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအရ ဆႏၵခံယူပြဲအား တႏိုင္ငံလံုးတြင္ တရက္တည္း တၿပိဳင္နက္တည္းက်င္းပရန္ သေဘာမ်ိဳးမေဆာင္ဘဲ ၎တုိ႔စိတ္ႀကိဳက္ ကာလတခု သတ္မွတ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္သည့္ သေဘာေဆာင္ေနသည္။ ဤအခ်က္မွာ အာဏာပိုင္မ်ား (ပြဲက်င္းပသူမ်ား) အတြက္ အားသာခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ အခန္း (၇) ပုဒ္မ ၂၀ ႏွင့္ ၂၁ အရ မဲေပးျခင္းကို ေ႐ႊ႕ဆိုင္းျခင္း ရပ္ဆိုင္းျခင္းမ်ားကို ေကာ္မရွင္ အဆင့္အဆင့္က လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိေနျခင္း (ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္မ်ားမွာ လြတ္လပ္ေသာၾကားလူ ဒိုင္လူႀကီးမ်ား မဟုတ္ၾကျခင္း) သည္လည္း သန္႔ရွင္း မွ်တမႈအား ေမးခြန္းထုတ္ဖြယ္ျဖစ္သည္။
ဤဥပမာမ်ားအား ေလ့လာလွ်င္ပင္ ယေန႔စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ဆႏၵခံယူပြဲ၌ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားျဖင့္ပင္ လိမ္လည္အႏုိင္ယူရန္ ျပင္ဆင္ လွ်က္ရွိေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။
၇။ ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲေကာ္မရွင္
၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံက်င္းပေရးေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒၊ ၎ ညီလာခံမွ ရရွိလာေသာအေျခခံမူမ်ား အေပၚတြင္ အေျခခံေရးဆြဲေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒၊ ၎ ျပည္ေထာင္စုသမတျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းအတည္ျပဳေရး ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ တုိ႔မွာ တစ္ဦးတည္းျဖစ္ေနပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပည္လုံး ကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲေကာ္မရွင္၏ လြတ္လပ္မႈအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္ဖြယ္ရာရွိေနပါသည္။
၈။ ဆႏၵခံယူပြဲကာလႏွင့္ ေနာက္ခံႏုိင္ငံေရးအေျခအေန
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၉) ရက္တြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပရန္ ေၾကညာသည့္အခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔အေျခအေနကာလမ်ားအထိ ဆႏၵခံ ယူပြဲ အႀကိဳကာလမ်ားဟုဆုိရမည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ ၂၀၀၈ ႏွင့္ပတ္သက္၍ လည္းေကာင္း ေဆြးေႏြးျ့ငင္းခုန္ခြင့္ ေ၀ဖန္ခြင့္မရွိေသးေပ။ လြတ္လပ္အသင္းအပင္းဖြဲ႕ခြင့္၊ ေဟာေျပာခြင့္ လုံး၀ဆိတ္သုန္းေနေသာကာလျဖစ္သည္။ ၅/၉၆ ကဲ့သုိ႔ေသာ အမိန္႔ဒီဂရီမ်ားျဖင့္ ၎တုိ႔ေရးဆြဲထားေသာ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းအား ေ၀ဖန္ခြင့္၊ ေဆြးေႏြးခြင့္မ်ားအားပိတ္ပင္ထားသည္။ သုိ႔ ေသာ္လည္း စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ အာဏာပုိင္မ်ားသည္ ၎တုိ႔ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳထားေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ စုေ၀းခြင့္၊ စည္း ႐ုံးခြင့္၊ ေဟာေျပာခြင့္မ်ားအား အင္တုိက္အားတုိက္အကူအညီေပးလွ်က္ရွိသည္။ နအဖအဖြဲ႕၀င္၀န္ႀကီးမ်ားကုိယ္တုိင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ၎တုိ႔၏ ဖြဲ႕စည္းပုံအားေထာက္ခံရန္ နယ္လွည့္စည္း႐ုံးလွ်က္ရွိသည္။ စစ္အစုိးရ၏ ေရဒီယို၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ သတင္းစာတုိ႔မွ ၎တုိ႔၏ဖြဲ႕စည္းပုံအား ေထာက္ခံၾကရန္ နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ၀ါဒျဖန္႔လွ်က္ရွိသည္။
သုိ႕ေသာ္လည္း အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အဖြဲ႕၀င္မ်ား၊ ဒီမုိကေရစီေရးလႈပ္ရွားသူမ်ား၏ ေဟာေျပာစည္း႐ုံးမႈမ်ား၊ စာ႐ြက္စာတမ္းျဖန္႔ေ၀မႈမ်ား အား တားျမစ္ျခင္း၊ ဖမ္းဆီးျခင္းတုိ႔အား ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်ျပဳလုပ္လွ်က္ရွိသည္။ ထုိမွ်မက အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၀င္မ်ားအား လူမုိက္မ်ားျဖင့္ ေခ်ာင္းေျမာင္း႐ုိက္ႏွက္ေစျခင္းအား ဥပေဒမဲ့စြာ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းျပဳလုပ္လွ်က္ရွိသည္။ ျပည္သူလူထုအတြင္း၌လည္း နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ၀ါဒျဖန္႔၍ ၿခိမ္းေျခာက္လွ်က္ရွိသည္။ ဤသုိ႔ေသာအေျခအေနမ်ဳိးတြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲဆုိသည္မွာ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တမႈရွိႏုိင္ဖြယ္ရာ အေၾကာင္းမ ရွိေခ်။
နိဂုံးခ်ဳပ္သုံးသပ္ခ်က္
ႏုိင္ငံေအးခ်မး္သာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီမွ ျပည္လုံးဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပမည္ဟူေသာ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္သည္မွစ၍ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ား ထုတ္ျပန္ျခင္း။ ဆႏၵခံယူပြဲ ရက္စြဲအားေၾကညာျခင္း။ ယေန႔တုိင္ မဲေပးခြင့္ရွိသူစာရင္းအား မေၾကညာႏုိင္ေသးျခင္း။ စသည့္အေၾကာင္းအခ်က္အသီး သီးအား ၿခဳံငုံသုံးသပ္ရလွ်င္ စစ္အစုိးရ၏ မ႐ုိးသားမႈမွာ ေပၚလြင္လွပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ဒီမုိကေရစီအင္အားစုအသီးသီး၏ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ကန္႔ကြက္လႈပ္ရွားမႈမွန္သမွ်အား ပိတ္ပင္ျခင္း၊ ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းမ်ား ဆက္တုိက္ျပဳလုပ္လွ်က္ရွိေနၿပီး အျခားတဖက္ တြင္ ၎တုိ႔၏ ၀န္ႀကီးအဖြဲ႕၀င္မ်ားကုိယ္တုိင္၊ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားကုိယ္တုိင္ နယ္လွည့္စည္း႐ုံးေရးဆင္းေနျခင္းတုိ႔က လာမည့္ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူ ပဲြသည္ ယုံၾကည္ႏုိင္ဖြယ္ရာမရွိေၾကာင္း ျပသလွ်က္ရွိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ -
(၁) ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိသူအေရအတြက္ကုိေၾကညာရာတြင္ ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိေသာ အသက္အ႐ြက္ေရာက္သူတုိင္းပါ၀င္ေစရန္။
(၂) အာဏာပုိင္မ်ား၏ တဖက္သတ္၀ါဒျဖန္႔စည္း႐ုံးေနမႈမ်ားအား ရပ္ဆုိင္းရန္။ ျပည္သူလူထုအား ၿခိမ္းေျခာက္ေနျခင္းႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ ေနမႈမ်ားအား ခ်က္ခ်င္းရပ္ဆုိင္းရန္။
(၃) ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုအသီးသီးအားလည္းေကာင္း၊ ျပည္သူအသီးသီးအားလည္းေကာင္း ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခ ခံဥပေဒႏွင့္ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း ေဆြးေႏြးခြင့္၊ စုေ၀း၊ ေဟာေျပာခြင့္မ်ား ရရွိရန္။
(၄) လွ်ဳိ႕၀ွက္မဲေပးမႈစနစ္အား တိတိက်က်အာမခံရန္။
(၅) ဆႏၵခံယူပြဲ၏ရလဒ္မ်ားအားေၾကညာရာတြင္ ဆႏၵခံယူပြဲေကာ္မရွင္ကသာ တုိက္႐ုိက္ေၾကညာရန္။
(၆) မဲစာရင္း ေရတြက္ျခင္း၊ စာရင္းမ်ားခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္စဥ္တေလွ်ာက္တြင္ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားမွ စုိးရိမ္ေၾကာင့္က်မႈကင္းစြာျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ ခြင့္ရရန္။
(၇) ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပမႈကုိ သတင္းသမားမ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူအား လြတ္လပ္စြာေလ့လာခြင့္ျပဳရန္။
ႏွင့္ (၈) ႏုိင္ငံသားအားလုံး မဲေပးႏုိင္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားအားလုံးအား လႊတ္ေပးရန္။ အျခားအက်ဥ္းမ်ား မဲေပးခြင့္ရရွိရန္။ စသည့္ အခ်က္မ်ားသည္ ယုံၾကည္အားထားေလာက္သည့္ ဆႏၵခံယူပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ လုိအပ္ေသာအေျခအေန အခ်က္အလက္မ်ားျဖစ္ပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ အေျခအေနအခ်က္အလက္မ်ားမရွိပါက ယုံၾကည္အားထားေလာက္သည့္၊ မွ်တသည့္ ဆႏၵခံယူပြဲမဟုတ္ဘဲ ကမၻာ့သမုိင္းတြင္ တည္ရွိခဲ့သည့္ အာဏာရွင္ပီႏုိေခ်း၏ ၁၉၈၀ ၀န္းက်င္မွ ဆႏၵခံယူပြဲကဲ့သုိ႔ပင္ ေနာက္ထပ္ ဖက္ဆစ္အာဏာရွင္ဆႏၵခံယူပြဲအျဖစ္ ကမၻာ့သမုိင္းက ထပ္မံမွတ္တမ္းတင္ေပလိမ့္မည္။
- ၿပီးဆုံး -
ကုိးကား -
(၁) အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ၂၀၀၈ အား သုံးသပ္ခ်က္ (ကိုေအာင္ဒင္)
(၂) ဆႏၵခံယူပြဲ ဥပေဒ နည္းဥပေဒမ်ားအေပၚ ေလ့လာျခင္း (သုေတသနႏွင့္ ေလ့လာေရးဌာန - လူ႔ေဘာင္သစ္ဒီမုိကရက္တစ္ပါတီ)
(၃) အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ အထူးေၾကညာခ်က္အမွတ္ - ၇/၀၄/၀၈ (၂၄ ဧၿပီ ၂၀၀၈)
(၄) အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ အထူးေၾကညာခ်က္အမွတ္ - ၆/၀၄/၀၈ (၂ ဧၿပီ ၂၀၀၈)
(၅) ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရးအဖြဲ႕၏ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္ - ၂/၂၀၀၈ (၂၇
ဧၿပီ ၂၀၀၈)
(၆) ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း (၂၀၀၈)
(၇) ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာမ်ား (၉- ၁၀ - ၁၉ ေဖေဖၚ၀ါရီ၊ ၉ ဧၿပီ ၂၀၀၈)
Sunday, May 4, 2008
ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲအေပၚ ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္း
Posted by
Myo Myint Aung
at
7:51 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment